Évfolyam: |
9-10. |
Versenyévad: |
2018/2019 |
FordulĂł: |
országos szóbeli |
NAT műveltségi terület: |
Ember és társadalom |
Témakör: |
hatalom, demokrácia, esély, egyenlőség, Veres Pálné,
Nelson Mandela, kollektĂv szĂĽksĂ©glet, gyĂĽlekezĂ©s, valahová tartozás szĂĽksĂ©glete, Vasvári Pál, BĂ©dy-Schwimmer RĂłzsa, ráhatás, tettvágy, HajnĂłczy JĂłzsef, KĂ©thly Anna, önrendelkezĂ©s, autonĂłmia szĂĽksĂ©glete / Woodrow Wilson, Thomas Jefferson, szabadság szĂĽksĂ©glete, Martin Luther King, BibĂł István, vĂ©lemĂ©nynyilvánĂtás, beleszĂłlás szĂĽksĂ©glete, KleiszthenĂ©sz, Slachta Margit, Maslow piramis, poszt, könyvszalag, tag, Caroline SolĂ© Szavazz rám!
|
Könyvtárhasználati tudáselem: |
online források;konkrĂ©t informáciĂł keresĂ©se;indirekt tájĂ©koztatĂł eszközök;forráshasználat;informáciĂłfeldolgozás;szövegalkotás;jegyzetelĂ©s, vázlatkĂ©szĂtĂ©s;hivatkozás, irodalomjegyzĂ©k kĂ©szĂtĂ©s;forráskiválasztás |
FeladattĂpus: |
fogalommagyarázat;ajánlás;sorrendezés (betűrend, időrend);érvelés;hosszú válasz |
Feladat szövege: |
Caroline SolĂ© Szavazz rám! c. könyvĂ©ben egy valĂłságshow-t Ă©pĂtenek fel az emberi szĂĽksĂ©gletek piramisára. A mai napon ennek mintájára szervezzĂĽk meg a
DEMOKRATIKUS SZÜKSÉGLETEK PIRAMISA
c. ismeretterjesztĹ‘ játĂ©kot, mely törtĂ©nelmi szemĂ©lyek Ă©letĂ©re, eszmĂ©ire Ă©pĂt. KĂĽlönbözĹ‘ hĂres emberek nĂ©zĹ‘pontjábĂłl kerĂĽlnek bemutatásra a demokratikus Ă©rtĂ©kek, szĂĽksĂ©gletek. A játĂ©k során közösen fogjátok felĂ©pĂteni a demokratikus szĂĽksĂ©gletek piramisát. Az összefoglalĂłt (posztot) Ăşgy kĂ©szĂtsd el, ahogy egy elkĂ©pzelt közössĂ©gi oldalon megjelenhetnĂ©nek.
A Te feladatod, hogy a fenti adott szemĂ©ly szemszögĂ©bĹ‘l bizonyĂtsd az adott demokratikus szĂĽksĂ©glet fontosságát. El kell kĂ©szĂtened egy összefoglalĂł bejegyzĂ©st az alább megadott szempontoknak megfelelĹ‘en Ă©s rĂ©szt kell venned egy közös installáciĂł, szemlĂ©ltetĂ©s elkĂ©szĂtĂ©sĂ©ben.
Az iskolai könyvtár teljes állománya, valamint a számĂtĂłgĂ©pek is rendelkezĂ©sedre állnak a feladat megoldásához. Maslow emberi szĂĽksĂ©gletek piramisának megismerĂ©sĂ©ben segĂthet az ajándĂ©kba kapott könyv.
A bejegyzéssel/poszttal kapcsolatos elvárások
Ebben szófelhőben ömlesztve láthatod a játékszervezők által megadott demokratikus emberi szükségleteket. Ezek közül a fent megadottal kell ma dolgoznod. Annak a fontosságát, azért való cselekedete(ke)t kell bemutatnod a fentebb megadott személyen keresztül.
A) Ezeket kell a Maslow-piramishoz hasonló logika szerint elhelyezned a zsűri előtt. És a megadott szükségletet szemléltetned egy posztban.
Az általad elkĂ©szĂtett bejegyzĂ©s rĂ©sze lesz annak a demokratikus szĂĽksĂ©gletek piramisának, mely az összes játĂ©kos által kĂ©szĂtett posztok-bĂłl fog össze-állni.
B) Egy kiemelt forrás
A témából installáció, dekoráció is készül, melyet az iskolai könyvtár látogatói megnézhetnek. Ehhez:
 Válassz egy olyan dokumentumot az iskolai könyvtár állományából, mely az adott demokratikus szükséglet-hez kapcsolható! Akár az adott személyen keresztül, akár tőle függetlenül.
 KĂ©szĂts rá „könyvszalagot” kulcsszavakkal/tagekkel, melyek kifejezik a tĂ©mához kapcsolĂłdását Ă©s egyben az Ă©rdeklĹ‘dĂ©st is felkeltik.
 A könyvszalag belsĹ‘ oldalára Ărd rá a neved!
C) Posztod több részből fog összeállni, ennek kötelező elemei:
1. Egy szöveges rész
 ami az adott demokratikus szĂĽksĂ©gletet bizonyĂtja
 az adott személy életén keresztül.
 Valós életrajzi adatokra/eseményekre/gondolatokra/szövegekre utal, azokat tartalmaz.
 KiderĂĽl belĹ‘le, hogy a hatalom mindezt hogyan segĂtette vagy akadályozta.
 Utal a jogi alapokra.
 Valamely hazai vagy nemzetközi dokumentumra is támaszkodjon a mondanivalód!
 Legfeljebb 150 szót használhatsz a szövegben.
2. Egy kép
 ami az adott demokratikus szükséglethez kapcsolódik és
 a poszt szövegét, mondanivalóját illusztrálja. (Ne csak egy személy arcképe legyen.)
 Bármilyen technikával készülhet.
 Forrása egyértelmű legyen!
 Egy posztban nem kell a tudományos művekben elvárt részletességű hivatkozás, de a képanyagnak megfelelő módon legyen egyértelmű az alkotó, a forrás.
3. Ajánlott irodalom
Ez egy ismeretterjesztĹ‘ játĂ©k, Ăgy azĂ©rt, hogy a játĂ©k követĹ‘i teljes mĂ©rtĂ©kben megĂ©rtsĂ©k a bejegyzĂ©sed hátterĂ©t, közölni kell egy ajánlĂłjegyzĂ©ket.
 KĂ©szĂts minimum 4 cĂmbĹ‘l állĂł ajánlĂł bibliográfiát a kapott szemĂ©ly/fogalom párosához,
 amelyben elektronikus és nyomtatott dokumentumok is szerepelnek!
 Szerepeljen benne a kiemelt forrás is!
 A bibliográfiai hivatkozás formája legyen szakszerű formájában és adattartalmában annak érdekében, hogy tájékoztató és példaértékű legyen az érdeklődők számára!
A munkád szóbeli védése a zsűri előtt
Rendelkezésedre álló idő: 5 perc
KĂ©rjĂĽk:
 A piramisban helyezd el az általad kapott szĂĽksĂ©gletet egy szerinted kifejezĹ‘ szintre! Ehhez a feliratokat biztosĂtjuk. Indokold a helyet!
 Olvasd fel a posztodat!
 Mutasd be a poszthoz kĂ©szĂtett kĂ©pet!
Munkád bemutatása, megvĂ©dĂ©se közben a zsűrit nem elsĹ‘sorban az adott szemĂ©ly Ă©lete, vagy az adott szĂĽksĂ©glet fogalma Ă©rdekli, hanem a munkád szempontjai, döntĂ©seid indoklása, Ăgy a következĹ‘ kĂ©rdĂ©sekre mindenkĂ©ppen tĂ©rj ki:
 A poszt összeállĂtásában, a sok megadott szempont Ă©rvĂ©nyesĂtĂ©sĂ©ben milyen gondolatmenetet követtĂ©l? Mi segĂtett Ă©s mi akadályozott ebben?
 A források keresésének és kiválasztásának szempontjai, azok indoklása. Konkrétabban:
 Milyen tájĂ©koztatĂł eszközöket használtál? Melyik volt a leginkább a segĂtsĂ©gedre?
 A válogatás során milyen szempontokat, elveket vettél figyelembe?
 A Szavazz rám c. könyv miben volt segĂtsĂ©gedre, Ă©s miben nem? MiĂ©rt? Indokold formai, tartalmi szempontokkal!
Döntéseidet minden esetben indokold!
|
|
Feladatlap
MegoldĂłkulcs |