Használat
A Bod
Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny feladatbankja
Környezeti nevelés és könyvtárhasználat
A környezeti tĂ©mák komplexitása, tudomány- Ă©s ezáltal tantárgyközisĂ©ge miatt kĂĽlönösen alkalmasak a komplex feladatok összeállĂtására. Mindemellett pedig a versenyszervezĹ‘k támogatandĂł cĂ©lnak tekintik a környezettudatos állampolgárok nevelĂ©sĂ©t, rĂ©szt kĂvánnak venni sajátos eszközeikkel a környezeti nevelĂ©sben. ĂŤgy a könyvtári tehetsĂ©ggondozás Ă©s a könyvtárhasználat nĂ©pszerűsĂtĂ©se mellett cĂ©lul tűztĂĽk ki a tanulĂłk informáciĂłforrásokon keresztĂĽli környezeti nevelĂ©sĂ©t, Ă©s a pedagĂłgusok ebben valĂł támogatását.
A fenti
cél érekében a 2008/2009-es tanévben a környezetvédelem jegyében
szerveztük a versenyt. A 7-8. évfolyam kategóriájában a feladatok
Az erdő témakörén belül, a 9-10. évfolyam kategóriájában
pedig A levegő témakörén belül mozgatták meg a versenyzők
információs műveltségét. A 2009/2010-es tanévben pedig egységesen
három kategóriában a tömegközlekedés környezetvédelmi vonatkozásait
dolgoztattuk fel a versenyzĹ‘kkel Ă©s felkĂ©szĂtĹ‘ikkel.
A feladatbank, mint tanári segédlet
A verseny cĂ©ljaira kidolgozott feladatlapok szĂ©lesebb körű hasznosĂtását támogatva, cĂ©lunk azok közkinccsĂ© tĂ©tele nemcsak könyvtárostanárok, hanem bármely más szakos pedagĂłgusok, környezeti nevelĂ©si szakemberek Ă©s egyĂ©b könyvtártĂpusban dolgozĂł könyvtárosok körĂ©ben is. Hiszen azok rĂ©szben a feladattĂpusok, rĂ©szben tĂ©májuk kapcsán sokfĂ©le könyvtári, tanĂłrai Ă©s szabadidĹ‘s foglalkozás során felhasználhatĂłk Ă©s több cĂ©lt szolgálnak:
- felhasználhatják a könyvtárostanárok a könyvtárhasználati tanórákon;
- felhasználhatja bármely szaktárgy pedagógusa a tantárgyához kapcsolódó feladatokat (pl.: biológia, földrajz, fizika, irodalom, osztályfőnöki óra …);
- iskolai, helyi vetélkedők részeivé válhatnak (A Föld Napja, Környezetvédelmi világnap, Nemzetközi autómentes nap, Iskolai könyvtári világnap …);
- a következĹ‘ tanĂ©vek versenyfelkĂ©szĂtĹ‘ munkáját segĂtik
Az egyes feladatok – könyvtárhasználati feladatok lĂ©vĂ©n – nem a lexikális tudásra Ă©pĂĽlnek, nem tesztkĂ©rdĂ©sek, hanem gondolkodtatĂł feladatok. Ezek során egy megadott környezeti problĂ©mát, kĂ©rdĂ©st kell a rendelkezĂ©sre állĂł informáciĂłs eszközök segĂtsĂ©gĂ©vel minĂ©l több tudományterĂĽletrĹ‘l megszerzett informáciĂłk segĂtsĂ©gĂ©vel megoldani a könyvtárban.
A feladatok
és megoldókulcsuk szerkeszthető MS Word dokumentumként tölthető
le. Így a feladatok tetszőleges sorrendben, mennyiségben szerkeszthetők
egymás után. A feladatok bevezető szövege az adott helyzetnek megfelelően
átfogalmazható, a rendelkezésre álló információforrások szerint
pedig maga a feladat is átszerkeszthető.
Az adatbázis használata
Adatbázis kezdetben a fenti célnak megfelelően csak a 2008/2009-es és a 2009/2010-es versenyévad feladatlapjait tartalmazta. Jelenleg viszont a 2006/2007-es tanévtől napjainkig az összes év, összes fordulójának feladatai visszakereshetők és letölthetők.
Visszakeresési szempontok
1. Évfolyam
A verseny egyes kategĂłriái kĂ©t Ă©vfolyamot fognak át, Ăgy ennek alapján kereshetĹ‘k vissza. A 2008/2009-es tanĂ©vben a 7-8. Ă©s a 9-10. Ă©vfolyam számára kĂ©szĂĽltek feladatlapok, mĂg a 2009/2010-es tanĂ©vben az 5-6. Ă©vfolyam számára is.
Az egyes évfolyampárok
a lenyĂlĂł listábĂłl választhatĂłk ki.
2. Versenyévad
Az adatbázis jelenleg a 2006/2007-es tanévtől napjainkig az összes versenyévad feladatait tartalmazza.
Az egyes tanévek
a lenyĂlĂł listábĂłl választhatĂłk ki.
3. FordulĂł
A verseny megyei/fĹ‘városi Ărásbeli (lásd: megyei Ărásbeli), az országos Ărásbeli Ă©s az országos szĂłbeli fordulĂłjához kĂ©szĂĽlnek központi feladatlapok, Ăgy az adatbázis ezeket tartalmazza. Amennyiben a megyei szervezĹ‘k bekĂĽldik a megyei szĂłbeli feladatokat, azokat kĂ©szsĂ©gesen elhelyezzĂĽk az adatbázisban.
Az Ărásbeli feladatok rövidebb idĹ‘ alatt megoldhatĂł, egy szűkebb tĂ©mára koncentrálĂł, az informáciĂłs műveltsĂ©g nĂ©hány terĂĽletĂ©t mozgĂłsĂtĂł feladatok. A szĂłbeli feladatok viszont egy projektszerű problĂ©mamegoldást, alapos körĂĽltekintĂ©st igĂ©nylĹ‘ alkotĂłfeladatok.
Az egyes
fordulĂłk a lenyĂlĂł listábĂłl választhatĂłk ki.
4. NAT műveltségi terület
A Nemzeti alaptantervben megadott tĂz műveltsĂ©gi terĂĽlet szerinti besorolás. Az egyes terĂĽletek a lenyĂlĂł listábĂłl választhatĂłk ki.
Egy feladat
természetesen több területet is érinthet. De a feladatok kis száma
miatt az adatbázis nem biztosĂt lehetĹ‘sĂ©get a kĂ©t műveltsĂ©gi
terület metszetére való keresésre.
5. Témakör
A feladat által érintett
tudományterület, konkrét téma. A feladatok sokfélesége és az
adatbázis bĹ‘vĂtĂ©si tervei miatt itt nem kĂnálunk lenyĂlĂł tĂ©maköröket.
Az adatbázis szótöredékeket is megtalál ebben az adatmezőben.
Pl.: A növény keresőszóra
a következő témakörökhöz tartozó találatok jelennek
meg: növény, védett növény, gyógynövény
6. Könyvtárhasználati tudáselem
Az egyes tudáselemek a lenyĂlĂł listábĂłl választhatĂłk ki. A listát igyekeztĂĽnk teljessĂ© fejleszteni, Ăgy jelenleg nem mindegyik elemhez tartozik feladat.
- dokumentumtĂpusok tartalmi jellemzĹ‘i
- dokumentumtĂpusok formai jellemzĹ‘i
- online források
- konkrét információ keresése
- a könyvtár fogalma
- a könyvtárak tĂpusai
- a könyvtári szolgáltatások
- a könyvtárhasználat szabályai
- a könyvtári állomány részei
- a könyvtárak funkcionális terei
- raktári rend
- szakrend
- betűrend
- indirekt tájékoztató eszközök
- forráshasználat
- információfeldolgozás
- szövegalkotás
- jegyzetelĂ©s, vázlatkĂ©szĂtĂ©s
- hivatkozás, irodalomjegyzĂ©k kĂ©szĂtĂ©s
- forráskiválasztás
- forrásértékelés
- kézikönyvek
- keresőkérdés
- információs problémamegoldási folyamat
Egy feladat természetesen
több területet is érinthet. De a feladatok kis száma miatt az adatbázis
nem biztosĂt lehetĹ‘sĂ©get a kĂ©t terĂĽlet metszetĂ©re valĂł keresĂ©sre.
7. FeladattĂpus
Az egyes feladattĂpusok a lenyĂlĂł listábĂłl választhatĂłk ki. A feladattĂpusok rövid magyarázata:
- kérdés-válasz: egy feltett kérdésre válasz, adat keresése, megfogalmazása
- választás: adott felsorolásbĂłl választani a megadott szempontok szerint Pl.: Az alábbiak közĂĽl melyik károsĂtĂł anyag?
- fogalommagyarázat
- ajánlás: Írjon pl.: könyv-, folyóiratajánlót
- rejtvĂ©ny: keresztrejtvĂ©ny kitöltĂ©se, kĂ©szĂtĂ©se
- igaz-hamis: állĂtások helyessĂ©gĂ©nek megállapĂtása, adatokkal valĂł alátámasztása, indoklása
- kronológia: események időrendezése
- csoportosĂtás: valamilyen megadott vagy szabadon választott szempontok szerinti csoportosĂtás
- párosĂtás: kĂ©t összetartozĂł elem azonosĂtása, jelölĂ©se
- vaktérkép: földrajzi helyek jelölése térképen
- sorrendezés (betűrend, időrend)
- Ă©rtelmezĂ©s (szöveg, kĂ©p ...): kĂĽlönbözĹ‘ szövegtĂpusok, kĂ©pek, ábrák, grafikonok, menetrendek … Ă©rtelmezĂ©se, azok segĂtsĂ©gĂ©vel feladatok megoldása
- érvelés: információkkal, érvekkel alátámasztott szöveg fogalmazása
- kiegĂ©szĂtĂ©s: megadott szöveg, adatsor, verscĂm … kiegĂ©szĂtĂ©se, befejezĂ©se
- kiegĂ©szĂtĂ©s: bármilyen informáciĂłhalmaz, továbbival valĂł kiegĂ©szĂtĂ©se pl. lukas szöveg, táblázat, folyamatábra
- kérdés megfogalmazása
- hosszú válasz
- esszé
- felsorolás
8. Feladat szövege
Szabad szavas keresésként
a feladatok instrukcióinak teljes szövegében lehet keresni.
Az adatbázis a Nemzetközi
Kulturális Alap támogatásával jött létre.
Budapest, 2020. március
12.
Ă–sszeállĂtotta:
Dömsödy Andrea
iskolai könyvtári
szakreferens
országos versenyszervező