Témakör: |
hatalom, demokrácia, esĂ©ly, egyenlĹ‘sĂ©g, szabadság, oktatás, jog, politika, nĹ‘k, Czinka Panna, ZrĂnyi Ilona, Brunszvik TerĂ©z, BĂ©dy-Schwimmer RĂłzsa, Bányai JĂşlia, Hugonnai Vilma, Magyar mesĂ©k lázadĂł lányoknak, gondolattĂ©rkĂ©p, forráskritika, Ă©letrajz |
Feladat szövege: |
A kezedben tartott Magyar mesĂ©k lázadĂł lányoknak c. könyv olyan nĹ‘krĹ‘l szĂłl, akik valami kĂĽlönlegeset tettek a hagyomány, a hatalom ellenĂ©ben is. Élni akartak emberi jogaikkal, ennek jegyĂ©ben saját döntĂ©seik mentĂ©n Ă©ltĂ©k Ă©letĂĽket. A kötet a szĂ©pirodalom Ă©s az ismeretközlĹ‘ irodalom határán mozog, hivatkozásokat nem tartalmaz. A hiteles, ellenĹ‘rizhetĹ‘ informáciĂłk viszont fontosak, kĂĽlönösen Ă©letutak Ă©rtĂ©kelĂ©se során. A hiteles tájĂ©koztatás Ă©s szĂ©leskörű tájĂ©kozĂłdás a demokrácia egyik alapja. SegĂts a könyvet forrásokkal kiegĂ©szĂteni Ă©s egyĂşttal rávilágĂtani a forráskritika fontosságára!
Czinka Panna / ZrĂnyi Ilona / Brunszvik TerĂ©z / BĂ©dy-Schwimmer RĂłzsa / Bányai JĂşlia / Hugonnai Vilma
A te feladatod a könyvben szereplĹ‘ fenti szemĂ©ly Ă©letĂ©vel kapcsolatban egy gondolattĂ©rkĂ©p elkĂ©szĂtĂ©se. Ebben ki kell emelned a hatalomhoz Ă©s demokráciához köthetĹ‘ Ă©letesemĂ©nyeket, azokat pedig forrásokkal kell alátámasztanod. Mindezen keresztĂĽl pedig be kell mutatnod a források sokfĂ©lesĂ©gĂ©t, jellemzĹ‘it is.
A feladatod egy gondolattĂ©rkĂ©p elkĂ©szĂtĂ©se, melyen a következĹ‘k szerepelnek:
1. Olyan, a demokráciával és a hatalommal kapcsolatos fogalmak, melyek az adott személy életét jellemzik.
 Az ebben valĂł elindulást segĂtheti az alábbi szĂłfelhĹ‘.
2. Olyan Ă©letesemĂ©nyek, jellemzĹ‘k, amelyek a fentiekkel valĂł kapcsolatot bizonyĂtják (3 db).
 Most csak a témához kapcsolódó életrajzi elemek fontosak. Elhelyezhetsz mást is, ha szükségesnek látod az értelmezéshez,
 de a demokrácia és a hatalom legyen a fókusz!
3. Mit jelenthetnek nekünk ma az adott személy eszméi, cselekedetei?
 Ennél a kérdésnél is maradj a hatalom és a demokrácia témakörében!
 Pl.: Mit ért el, ami ma is kihat az életünkre? Miben lehet példa, ellenpélda? stb.
4. Források (4 db)
 A hitelessĂ©g jegyĂ©ben a kezedben tartott könyvön tĂşli forrásokra is támaszkodj az adott Ă©letrajzi adat megerĹ‘sĂtĂ©sĂ©ben!
 Legyen köztük
 nyomtatott és nem nyomtatott forrás,
 kézikönyv és nem kézikönyv is!
 Ezeket is helyezd el a gondolattérképen!
 Kösd össze az életrajzi adatokkal!
 CĂ©l, hogy ne csak a forrásokra, hanem a forráskritika szempontjaira is felhĂvd a figyelmet, Ăgy a forrásokat ebbĹ‘l a szempontbĂłl is jellemezd!
 Mindegyiket legalább három forrásértékelési szempontból jellemezd!
 Ne feledd, az is információ, ha nincs információ!
 A forrásokról szakszerű bibliográfiai hivatkozást adj!
 Ezek esztĂ©tikus Ă©s hangsĂşlyozást segĂtĹ‘ elhelyezĂ©sĂ©ben (is) lehetsz kreatĂv.
Rendelkezésedre álló idő: 5 perc
Munkád bemutatása, megvĂ©dĂ©se közben a zsűrit nem elsĹ‘sorban az adott szemĂ©ly Ă©lete Ă©rdekli, hanem a munkád szempontjai, döntĂ©seid indoklása, Ăgy a következĹ‘ kĂ©rdĂ©sekre mindenkĂ©ppen tĂ©rj ki:
 A Magyar mesék lázadó lányoknak c. könyv adatainak hitelessége, használhatósága.
 A források keresésének és kiválasztásának szempontjai, azok indoklása. Konkrétabban:
 Milyen tájĂ©koztatĂł eszközöket használtál? Melyik volt a leginkább a segĂtsĂ©gedre?
 A válogatás során milyen szempontokat, elveket vettél figyelembe?
 A források Ă©rtĂ©kelĂ©si, kritikai szempontjainak (amiket a gondolattĂ©rkĂ©pen megjelenĂtettĂ©l) indoklása.
Döntéseidet minden esetben indokold!
|