Leírás

Évfolyam: 9-10.
Versenyévad: 2017/2018
Forduló: országos szóbeli
NAT műveltségi terület: Ember a természetben;Életvitel és gyakorlati ismeretek
Témakör: víz, környezetvédelem, műtárgy, idegenforgalom, konferencia, programfüzet, címkefelhő
Könyvtárhasználati tudáselem: online források;konkrét információ keresése;forráshasználat;információfeldolgozás;szövegalkotás;jegyzetelés, vázlatkészítés;hivatkozás, irodalomjegyzék készítés
Feladattípus: ajánlás;érvelés
Feladat szövege: Kedves Versenyző! Gratulálunk, hogy bejutottál a verseny döntőjébe! Biztosan tudod, hogy 2018-ban több vizes évforduló is van. Például már 25. éve ünnepeljük a víz világnapját, a Fővárosi Vízművek is idén 150 éves. Ez jó alkalom arra, hogy iskolátokban szervezzetek egy „vizes” konferenciát, melynek ezt a címet adtátok: A Kárpát-medence kincse: a víz Három szekcióban, három témában terveztek előadásokat, elismert szakemberek közreműködésével: 1. Vízellátás a Kárpát-medencében. A vízellátás műtárgyai 2. Környezetvédelem és víz – feladatok és lehetőségek 3. Víz és turizmus; egészségturizmus A te feladatod a konferencia programfüzetének elkészítése. Meg kell szervezned továbbá a résztvevők szórakoztatását is az előadások szünetében. Az iskolai könyvtár teljes állománya, valamint a számítógépek is rendelkezésedre állnak a feladatok megoldásához. A konferencia szervezésével kapcsolatban a te feladatod A) A programfüzet megtervezése A következő szempontoknak megfelelő elemeket kell tartalmaznia:  Praktikus információk: konferencia címe, helyszíne, időpontja stb.  A fenti három szekció közül egyet válassz ki és annak a programját jelenítsd meg részletesen az elkészített anyagban! A programfüzet kötelező részei 1. Konferencia logója - címkefelhő  Készíts címkefelhőt, amelyben minimum 10, a választott témát jellemző, ahhoz kapcsolódó kulcsszó szerepel!  Ha elektronikusan szeretnéd elkészíteni, akkor például ezek az alkalmazások regisztráció nélküli is működnek: WordArt, WordItOut  Segítségül megadunk néhány kulcsszót a fenti témákhoz: 1. víztározó, gát, zsilip, vízlépcső 2. ivóvíz, szennyvíz, vízvédelem, vízgyűjtő 3. vízitúra, gyógyfürdő, szökőkút, vízimalom 2. Szekcióelőadások  A választott szekcióhoz tervezz 3 előadást! Olyan előadókat válassz, akik még élnek!  A konferenciák programjában szokás az előadók foglalkozását, munkahelyét feltüntetni. Legalább az egyiket te is add meg róluk! 3. Ajánlott irodalom A szekciók egyes előadásai az adott témáról már megjelent művek köré épülnek. Hogy az érdeklődő hallgatóság előzetesen felkészülhessen, a programfüzetben közölni kell ezen anyagok bibliográfiáját.  Készíts minimum 6 címből álló ajánló bibliográfiát a választott szekció témájához,  amelyben elektronikus és nyomtatott dokumentumok is szerepelnek,  egy pedig ebben az iskolai könyvtárban is meglegyen! 4. Kiemelt mű Az ajánlott művek bibliográfiájában feltüntetett művek közül válaszd ki azt, amelyik szerinted a leginkább használható az adott téma ismertetéséhez!  Ezt emeld ki!  Indoklásodat írd le úgy a programfüzetbe is, mintha a hallgatóságnak ajánlanád olvasásra az adott művet!  A szóbeli beszámoló szakaszában a zsűri előtt pedig indokold választásod! Miért gondolod a témában jól használhatónak? (Téma, szerző, célközönség, terjedelem stb.) B) Kikapcsolódás a szünetekben A programok szünetében az iskola zenekara és kórusa szeretné szórakoztatni a résztvevőket.  Keress olyan zeneművet, amely köthető a víz témájához!  Nevezd meg a mű szerzőjét, címét – tüntesd fel a programfüzetben ezt is!  Segítsd a kórusvezető munkáját és az érdeklődők tájékozódását azzal, hogy utánanézel, a mű kottája melyik könyvtárban található meg – írd be ezt is a füzetbe! A munkád szóbeli védése a zsűri előtt Rendelkezésedre álló idő: 5 perc Munkád bemutatása, megvédése közben a következő kérdésekre mindenképpen térj ki:  Az előadók/előadások és az ajánlott irodalomjegyzék egyes tételeinek összeállításához milyen tájékoztató eszközöket használtál? Melyik volt a leginkább segítségedre?  A források közötti válogatás során milyen szempontokat, elveket vettél figyelembe?  A kiemelt forrást ismertesd a feladatban leírtak szerint! Milyen szempontok szerint választottad ki a többi forrás közül, miért e mellett döntöttél?  A kotta megtaláláshoz milyen/melyik tájékoztató eszközt használtad?  A Vízcseppek c. könyv miben volt segítségedre, és miben nem? Miért? Indokold formai, tartalmi szempontokkal! Döntéseidet minden esetben indokold! Munkád formája A programfüzetet készítheted  elektronikusan a számítógép offline irodai programjait vagy regisztrációt nem igénylő online alkalmazásokat felhasználva,  vagy papíron írószerekkel  vagy vegyesen. Programfüzeted egy terv. Ha valamit nem tudsz szándékaid szerint bele/rászerkeszteni, annak a helyét jelöld meg, és utalj rá, mi kerüljön oda! Ami a munkád sikerességéhez szükséges  Meggyőző indoklás, érvelés.  Az indoklás akkor hiteles és megalapozott, ha megbízható forrásokra támaszkodsz, és ezek szakszerűen szerepelnek is.  A több és többféle forrás használata segíti a szakszerűséget, hitelességet, megalapozottságot.  A fájljaidat  a számítógép asztalán egy nevedre létrehozott mappába gyűjtsd! Máshova ne mentsél!  Minden fájlodat mentsd rá az ajándékba kapott pendrive-ra is! De az asztalon is maradjon meg! Kivetíteni a saját pendrive-odról fogsz tudni.  Papíron készült jegyzeteidet, munkáidat a felkészülési szakasz végén  tedd bele ebben a feladatleírásba majd  tedd az erre kijelölt asztalra!
  Feladatlap   MegoldĂłkulcs