Leírás

Évfolyam: 7-8.
Versenyévad: 2017/2018
Forduló: országos szóbeli
NAT műveltségi terület: Ember a természetben;Életvitel és gyakorlati ismeretek
Témakör: víz, műemlék, műtárgy, kirándulás, szórólap
Könyvtárhasználati tudáselem: online források;konkrét információ keresése;forráshasználat;információfeldolgozás;szövegalkotás;jegyzetelés, vázlatkészítés;hivatkozás, irodalomjegyzék készítés
Feladattípus: ajánlás;érvelés
Feladat szövege: Kedves Versenyző! Gratulálunk, hogy bejutottál a verseny döntőjébe! Biztosan te is tudod már, hogy világszerte egyre komolyabb problémává vált ivóvízzel ellátni Földünk lakosságát. Számos konferenciát is szerveznek ebben a témakörben. És már nyolcadik alkalommal minden évben megszervezik a Víz Világtalálkozót. Képzeld el, hogy te is egyike vagy azoknak, akik ehhez kapcsolódva segítenek megszervezni egy magyarországi diáktalálkozót az ivóvízről. A részt vevő általános iskolás diákok a programokon megismerkednek a magyarországi vízellátásához kapcsolható szebbnél szebb műtárgyakkal és azok szerepével, történetével. Több ilyen műtárgyat meg is látogatnak. A te feladatod az, hogy részt vegyél az egyik szervezendő kirándulás előkészítésében, népszerűsítésében. Kirándulás a Víz Diáktalálkozón A kirándulás helyszíneiről, programjairól kell egy képes ismertetőt (szórólap/prospektus) összeállítanod. A kirándulási lehetőséget népszerűsítő szórólap kötelező részei 1. Látnivalók - műtárgyak - 3 db  A kirándulás célpontjainak válassz három érdekes/fontos építményt a vízellátás műtárgyai közül!  Az egyiket válaszd az ajándékba kapott könyvből, Károlyi András: Vízcseppek c. összeállításából! 2. Ismertetők - 3 db  Készíts a meglátogatni kívánt helyszínekről rövid, érdeklődést felkeltő („hívogató”) képes ismertetőt! 3. Ajánlott irodalom - 6 db  Állíts össze egy 6 tételes bibliográfiát!  Mivel a résztvevők a kirándulás után egy vitaanyagot kell, hogy előterjesszenek a látottakról, ezért segítsd a munkájukat azzal is, hogy a témához és a meglátogatandó helyszínekhez kapcsolódó forrásokat ajánlasz!  Listád tartalmazzon nyomtatott és nem nyomtatott, írott szöveges és nem szöveges forrásokat is!  Javasoljuk, hogy nézz körül az iskola könyvtárában, internetes adatbázisokban és az Országos Vízügyi Igazgatóság honlapján is. 4. Bevezető szöveg, hívogató  Célod, hogy az általad tervezett kirándulást minél többen válasszák,  így szükséges egy bevezető, figyelemfelkeltő hívogató rövid szöveg is a szórólapra. 5. Képek  A szórólap célja a figyelemfelkeltés, így szükséges legalább egy kép is.  A képek szakszerűen megadott forrását legalább jegyzeteid tartalmazzák! A munkád szóbeli védése a zsűri előtt Rendelkezésedre álló idő: 5 perc Munkád bemutatása, megvédése közben a következő kérdésekre mindenképpen térj ki:  Miért ezeket a műtárgyakat választottad?  Az irodalomjegyzék összeállításához hol és hogyan kerestél? Milyen tájékoztató eszközöket használtál? Melyik volt a leginkább a segítségedre?  A források közötti válogatás során milyen szempontokat, elveket vettél figyelembe?  A Vízcseppek c. könyv miben volt segítségedre, és miben nem? Miért? Indokold formai és tartalmi szempontokkal! Döntéseidet minden esetben indokold! Munkád formája A szórólapot készítheted  elektronikusan a számítógép offline irodai programjait vagy regisztrációt nem igénylő online alkalmazásokat felhasználva,  vagy papíron írószerekkel  vagy vegyesen. Szórólapod egy terv. Ha valamit nem tudsz szándékaid szerint bele/rászerkeszteni, annak a helyét jelöld meg, és utalj rá, mi kerüljön oda! 1 db A/4-es lap, melyet A3-ban is tervezhetsz, ha kézzel dolgozol. Ami a munkád sikerességéhez szükséges  Meggyőző indoklás, érvelés.  Az indoklás akkor hiteles és megalapozott, ha megbízható forrásokra támaszkodsz, és ezek szakszerűen szerepelnek is.  A több és többféle forrás használata segíti a szakszerűséget, hitelességet, megalapozottságot.  A fájljaidat  a számítógép asztalán egy nevedre létrehozott mappába gyűjtsd! Máshova ne mentsél!  Minden fájlodat mentsd rá az ajándékba kapott pendrive-ra is! De az asztalon is maradjon meg! Kivetíteni a saját pendrive-odról fogsz tudni.  Papíron készült jegyzeteidet, munkáidat a felkészülési szakasz végén  tedd bele ebben a feladatleírásba majd  tedd az erre kijelölt asztalra! Ami segíti munkádat  A szervezőbizottság szóbeli tájékoztatója. Ezalatt jegyzetelned is hasznos lehet.  A könyvtár teljes állománya rendelkezésedre áll.  Az interneten elérhető publikus forrásokat is használhatod.  Az internetet kommunikációra és nem publikus (jelszóval védett) felületek, szolgáltatások alkalmazására nem használhatod! Az itteni önálló munkádra vagyunk kíváncsiak.  Az iskola könyvtárostanárától kérdezhetsz.  Neki nem feladata megoldani munkádat. Olyan kérdésekre válaszol, amit egy felkészült könyvtárhasználónak sem kell tudnia, ami helyi sajátosság vagy aktuális probléma.  Kérdésedet pontosan, gyakorlott könyvtárhasználótól elvárható módon tedd fel!  Az informatikusoktól technikai segítséget kérhetsz.  Lapokat, írószereket találsz egy erre kijelölt asztalon. Munkád értékelése Felkészülésed során egy zsűritag végig figyelni fogja munkádat. Tőle ne kérdezz, ne magyarázd tevékenységeidet, döntéseidet! Ő egy megfigyelő. Azt értékeli, hogyan dolgozol, hogyan keresel, jegyzetelsz, alkotsz.
  Feladatlap   Megoldókulcs